Možná Vás překvapí, že je možné zároveň snít a učit se, přestože jednoduše ležíte ve své posteli a spíte. Ale zatímco vaše vědomí odpočívá, vaše podvědomí horečně přemýšlí a získává vědomosti. Zlepšení kvality Vašeho spánku proto představuje jednoduchý, přirozený způsob jak zdokonalit vaši schopnost učení.

Noční biflování a studium na poslední chvíli těsně před zkouškou Vám může pomoci ji složit. Ale pokud si skutečně chcete zapamatovat vše, co jste se naučili, je tím nejlepším se před zkouškou dobře vyspat. Studie provedená ve Spojených státech na Harvard Medical School prokázala, že nejúčinnější způsob jak si zapamatovat, co jsme se naučili, je umožnit našemu mozku, aby nám pomohl opakovat si získané informace a učit se prostřednictvím spánku nejméně osm hodin od chvíle, kdy jsme tyto informace vstřebali.

Během spánku procházíme různými spánkovými fázemi. Ve vztahu k naší schopnosti se učit představují hluboký spánek a spánek REM – známý také jako snění – dvě nejdůležitější fáze. Během hlubokého spánku se naše znalosti upevňují a posilují se naše vjemy, díky čemuž si vše, co jsme se naučili, zapamatujeme déle.

Bylo prokázáno, že spánek REM, charakterizovaný rychlými pohyby očních víček, je důležitý pro proces učení a chování. Jednoduše řečeno, během spánku se vyrovnáváme s tím, co jsme se přes den naučili. Fáze hlubokého spánku většinou probíhá brzy po usnutí, zatímco k ránu probíhá několik fází spánku REM.

Studie Harvard Medical School prokázaly, že proces učení nepokračuje pouze v noci poté, co jsme se něco naučili, ale že náš mozek zpracovává získané informace i během několika dalších nocí. Po třech nocích kvalitního spánku mozek vycvičí paměť na maximum a umožní Vám podat co nejlepší výkon.